HIERONIMUS BOSCH No. 2 No/Eng

 

BIBELSKE INNTRYKK/BIBLICAL IMPRESSIONS

Da jeg var ca 6 år fikk familien en stor bibel med vakre illustrasjoner av kjente malerier, og denne fanget umiddelbart min oppmerksomhet. Jeg kunne sitte i time etter time og se på maleriene og det holdt seg i flere år.  Noen ble mine favoritter mens andre bladde jeg bare forbi.  Favorittene ble etter hvert byttet ut med andre, og jeg må innrømme at jeg når jeg ser disse i dag så rister jeg litt på hodet( idag verdsetter jeg helt andre ting ved et maleri). Men den var på en rar måte en døråpner for meg inn til kunstens verden. Bibelen har jo hatt stor innvirkning på kunsten her i den vestlige verden, det kan vi ikke se bort ifra. 

At the age of  6 my family got this heavy/thick bible with wonderful illustrations by well known painters. And it caught my attention immediately.  I could sit hour after hour watching all the beautiful paintings, and this interest lasted  for several years. Some paintings became my favourits and others I just turned over the leaves/pages. Some favourites were replaced by others in time, but when I look at them today I often smile.  I value different things about a painting today. But still - this was an odd gateway into the world of art for me. And lets face it, biblical stories has had an important role in art up through the years.

Da jeg var barn lærte jeg fort at det å være rødhåret ikke var sælig heldig. Det har nå forandret seg med årene heldigvis, men det førte til at jeg ble veldig opptatt av Pippi! Tenk – rødhåret og så tøff! Så tenk min glede da jeg fant et bilde i denne svære bibelen med en rødhåret Jesus! Jeg husker at jeg satt og så og så på dette fantastiske(?) bildet! Tenk at Jesus var rødhåret! Gleden var stor! I dag må jeg innrømme at jeg ler av min naivitet - han var født og oppvokst i Midtøsten så sånn så han iallefall ikke ut! 😄 Kan vi kalle det kunstnerisk frihet? Jeg vet ikke. 

As a child I quickly learnt that being a redhead wasn`t very fortunate. It changed in time, luckily, but it led to my admiration for Pippi Longstocking! A redhead and so tough! So imagine my delight when I discovered a painting with a redheaded Jesus! What a joy!  Today I must admit that I laugh of my own naivety. Jesus was born in the Middle-East! He definitely was no redhead!  😊 Could we call it artistic licence? I don`t know.  

Ser jeg bort fra barnets naivitet og heller ser det faktum at det skapte så stor glede og en slags trøst for meg så dukker et annet poeng opp. At kunst faktisk kan virke trøstende og bekreftende. Det finnes mange eksempler på akkurat det, særlig innen musikken.  Hvor mange har ikke grått sine modige tårer til sanger om tapt kjærlighet? Eller tåredryppende filmer? Selv husker jeg boken Hvor går du herre, eller Quo Vadis av Henryk Sienkiewicz som handlet om forfølgelsen av de første kristne i Roma, samtidig som det var en kjærlighetshistorie viklet inn. Jeg var veldig opptatt av bibelske fortellinger i en periode av mitt liv ser jeg nå!😇

If I ignore the naivity of the child and focus on the fact that the painting brought joy and comfort, then I get to another point. That art certainly can be comforting and affirming.  There are a number of examples of this and especially within music. How many of us havn`t in our teens cried over lost love to these songs. And what about films? And I remember one book particularly well. It is the book "Quo Vadis" by Henryk Sienkiewicz that is about persecution of Christians in Rome, with a lovestory tangled in. I must have been absorbed by biblical stories early in life i see now! 😇

Bildet ble malt av Hieronymus Bosch, en betydelig kunstner i sin tid. Bildet heter "Tornekroningen" og viser Jesus omgitt av 4 personer som blir fremstilt nesten diabolsk.  Hieronimus Bosch (ca 1450 til 1516) var nederlender og representerte den Flamske skole. I følge Wikipedia var han kjent for at han brukte mye symboler og fantasifulle skrekkelementer. Tematikken er ofte menneskelig synd og fortapelse .

The image was painted by Hieronymus Bosch, an important artist in his time. The name of the image is "The Crowning"  and shows us Jesus surrounded by 4 men with almost diabolic appearances. Hieronymus Bosch was dutch and represented the Flemish school. According to wikipedia he was known for using a lot of  symbols and horrific elements.  His theme is often human sin and perdition. 

Antakelig representerer de 4, de vantro og syndige menneskene, for de er pyntet med symboler som viser dette. Eikeløv kan tyde på hedenskap og en halvmåne får meg til å tenke på islam.  I midten sees en hvitkledd og ubevegelig Jesus. Han viser ingen følelser og skal vel være nærmest opphøyd og utilnærmelig eller guddommelig? Bildet er bygget opp med Jesus i senter, og de 4 rundt ham ser på ham, mens han ser på betrakteren. Ganske effektiv fortellerkunst synes jeg, for det er ingen tvil om hvor Bosch`s  sympati var. Bare se hva de vantro utsetter Guds sønn for! 

The 4 men probably represent sinners and pagans as they are painted with symbols that may  suggest this.  Oakleaves may suggest pagan and the half moon makes me think of Islam. In the middle, there is a white clad Jesus with the expression of elevation and divinity? The image is cleverly composed with Jesus in the senter and the 4 men around him all looking at him. He is the important element in the image, no doubt.  You immediately understand the message. Look what the heathens do to him!  

Det er denne mangelen på følelser hos hovedpersonen som først og fremst gjør at jeg ikke synes noe om  bildet i dag. En person som blir utsatt for spott og tortur er ikke så uberørt om han er aldri så mye guds sønn.  Det virker rett og slett ikke troverdig.  Og så er det den demoniseringen av de 4 rundt. Verden er ikke så svart-hvit som denne fremstillingen. En liten påminnelse om at de 4 også er mennesker med tvil og tro ville gjøre hele fremstillingen mer troverdig synes jeg.  Men – bildet var stor kunst på sin tid, og det var sånn man gjorde det den gang.  Bildet ble ikke datert så akkurat når Bosch malte det vites ikke, men det antas å være ca 1508. Bildet henger i dag på National Gallery i London.

It is the lack of emotion in Jesus` face that makes me dislike this image today. It doesn`t feel real. A person who is tortured and scorned isn`t as unaffected as that.  Son of God or not! It doesn`t feel real. And then there is the demonisation of the men! The world isn`t just black and white. A touch of doubt in their faces would make it more real, in my opinion. But - the painting was great art then and thats how they wanted it to be. The painting has no date but it is believed to be from around 1508.  Today you can see the image at the National Gallery in London. 

Jeg kunne selvfølgelig presentert andre og mer kjente malerier med bibelske tema, men jeg valgte dette både fordi jeg idag ser humoren i historien, men også fordi det er et bilde jeg engang likte godt men som jeg idag ser på med andre øyne. Det kan sikkert mange andre kjenne seg igjen i.  

I could of course have presented another and more well known biblical painting, but I chose this because I can see the humour in the story today. I once loved it but I see it differently today. Maybe others can relate to that.

P.S.

I saw a photo of a redheaded man from Israel the other day, so they do exist! But he wasn`t caucasian. 





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

KAI FJELL No 48.

Harald Solberg No. 40

TAMARA DE LEMPIKA No 47