RENE MAGRITTE No. 50
DEN MAGISKE SURREALISTEN
Det har tatt litt lang tid å bestemme seg for neste kunstner og da jeg omsider bestemte meg for Renè Magritte tok det litt tid å finne frem til det bildet jeg ønsket å presentere. Jeg ville finne et bilde jeg likte og/eller som sa meg noe spesielt. Jeg måtte virkelig dykke ned i materialet jeg har om ham og lese om ham på nettet før det ble klart for meg hvilket bilde jeg ville velge.
Renè Magritte ble født i Belgia i byen Lessines i 1898. Han var eldstemann av tre gutter og man vet visstnok lite om hans tidlige liv. Faren var skredder og solgte tekstiler, og hans mor jobbet med moter før hun giftet seg. Hun slet med depresjoner gjennom flere år og tok livet av seg i 1912, noe som førte til at resten av familien flyttet fra byen. Det må ha vært en stor tragedie for de tre unge guttene å miste sin mor så tidlig.
I 1922 giftet han seg med Georgette, og for å tjene penger til sin lille familie jobbet han med å tegne mønster i en tapetfabrikk, etter at han avtjente militærtjeneste i 1921.
Renè begynte tidlig å tegne og begynte å studere kunst i Brussel ved Academie Royale de Beaus-Art, men han kjedet seg. Det han lærte fenget ikke. I årene 1918 til 1924 malte han stort sett futuristiske bilder men prøvde seg også på kubismen. Det var først i årene han tilbrakte i Paris fra 1927 at han for alvor begynte å male surrealistiske bilder. Han hadde prøvd seg på dette tidligere også uten suksess. I Paris ble han god venn med Andre Breton og ble engasjert i den surrealistiske gruppen der.
Galleriet de var knyttet til ble lagt ned i 1929 noe som førte til at Renè og Georgette flyttet tilbake til Brussel i 1930, hvor han startet opp innen reklamebransjen sammen med sin bror Paul. Han fortsatte imidlertid å male og ble værende i Brussel også under andre verdenskrig.
Renè og Georgette levde et stille og rolig liv i Brussel noe som Paul Simon har beskrevet så fint i sangen "Renè and Georgette Magritte with their dog after the war". Det er fint å se når kunstnere blir inspirert av andre kunstnere, synes jeg.
Renè sa selv om sine bilder at de var visuelle uttrykk som ikke skjulte noe, men at de vekket mysteriet, og han ville at de skulle få folk til å spørre seg: "Hva betyr det?". "Det betyr ikke noe, for mysteriet forteller ikke noe - det er ukjent!" (renemagritte.org). Ja, det synes jeg han har fått til. Hva betyr det at han stadig malte menn med bowlerhatt? Hvorfor hadde de noe foran ansiktet? Eller at de ble malt bakfra eller at de hadde noe over hodet? Bildene hans er et mysterium, synes jeg. De taler til meg og min forkjærlighet for mysterier og undring.
Bildet jeg har valgt heter The Son of Man og er et av hans hovedverk. En dresskledd mann med bowlerhatt har et stort grønt eple foran ansiktet. Han brukte bowlerhatt selv, så kanskje han rett og slett elsket bowlerhatter? Er det er selvportrett? Mye tyder på det, men helt sikker kan man ikke være.
Kommentarer
Legg inn en kommentar