LARS HERTERVIG No. 4 No/Eng


MENTAL SYKDOM OG STOR KUNST/MENTAL ILLNES AND GREAT ART

For mange år siden hørte jeg på radioen om en kunstner som het Lars Hertervig, og jeg ble så grepet av hans historie at jeg bare måtte finne ut hvordan hans bilder så ut. Dette var før internettets tid, så det tok sikkert lang tid før jeg fant frem til bildene hans. Jeg husker imidlertid godt min reaksjon da jeg så det første bildet. Det var med motiv fra skogen, og jeg  falt helt pladask for hans måte å male trær på. Jeg bare elsker trær!! Og her var det en som muligens hadde det på samme måte!

Many years ago I heard about an artist on the radio! His name was Lars Hertervig, and I was so touched by his story that I just had to see his paintings.  This was before the age of the internet so it took a while before I found some of his paintings. I remember my own reaction when I saw  the first image. It was a painting of the forest and I fell immediately for his way of painting trees.  I just love trees! And here I had found a possibly equal minded person. 

Lars Hertervig vokste opp i Stavanger i en kvekerfamilie, noe som preget ham og hans kunst i stor grad, tror jeg. Kvekerne var ikke så glad i kunst, for de tilstrebet det enkle og så på kunsten som luksus.  Likevel kom Lars seg til Dusseldorf og fikk studert kunst i en kort periode. Etterhvert slet han mer og mer med sin psykiske helse. Etter å ha vært innlagt på Gausdal asyl, ble han utskrevet som uhelbredelig sinnsyk noe som gjorde resten av livet hans meget vanskelig.

Lars Hertervig grew up in Stavanger in a Quaker family, and it must have had a profound impact on him and his art, I think. The Quakers didn`t care much for art. They prefered the simple things and saw art as a luxury. Still Lars did go to Düsseldorf in Germany and studied art there for a short period. He did however suffer more and more because of his mental health. He ended up in Gausdal Mental Hostpital where he was diagnosed with an incurable mental dissease.  This made the rest of his life extremely difficult. 

Han var veldig fattig. Så fattig at noen av motivene hans er malt på baksiden av merkelapper fra blikkbokser ol. På en rar måte synes jeg dette materialet er med på å understreke det vare og sårbare ved han og hans kunst.  På endel tegninger synes trykket på etiketten igjennom papiret, noe som gir  bildene et vart og nesten eterisk uttrykk.  

Lars Hertervig was poor. So poor that he couldn`t always buy paper and had to use whatever he found. Some of his images was made on the back of labels for tin boxes and jam jars.  In a strange way these labels do make the art even more tender and vulnerable, in my opinion, because in some of his drawings and paintings you can see the print through the paper which makes the whole expression more etheric and delicate. 

Lars Hertervig malte stillheten og det åndelige i livet hans inn i bildene føler jeg.  Han har et par bilder fra Tysvær og fra Borgøya som er helt utav en annen verden. Likevel er det bildet ``Gamle furutrær`` som jeg alltid har endt opp med å sitte og stirre på. Trærne er gamle og holder på å råtne og er så trolske og mystiske i sitt uttrykk at jeg får lyst til å flytte inn i bildet og omfavne dem. Lave skyer er med på å understreke det mystiske og tilslørte.  Jeg lurer på om han ogå prøvde å beskrive sitt eget sinn?  Bare en stor kunstner kan male slikt.  Og midt i det mørke og mystiske dukker det opp to mennesker, og bringer sammen med den lyse himmelen, liv inn i bildet. 


Hertervig painted silence and the spirituality in his life, I think. He painted two images from "Tysvaer" and "Borgoya" which I find out of this world. Still, the painting "Old pinetrees" is the one I always end up staring at for a long time. The trees are old and rotten and so magic and bewitching that I want to go into the painting and embrace them. Low clouds emphasize the mysterious and veiled atmospheare in the painting. Did he also try to describe his own mind? Only a great artist can paint like this. And so, in all this darkness and mystery, two humans appear and bring with them life into the image, together with the bright sky. And hope!





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

KAI FJELL No 48.

Harald Solberg No. 40

TAMARA DE LEMPIKA No 47