EDVARD MUNCH No. 13


NORSK OG INTERNASJONAL/NORWEGIAN AND INTERNATIONAL


Edvard Munch kommer man ikke utenom.  Hvor stor han er internasjonalt er det vanskelig å fatte, men prisen på bildene hans som selges av og til gir en pekepinn.  Flere hundre millioner kroner!! Og det virker som han er mer populær i utlandet enn her hjemme. 

Edvard Munch is impossible not to mention. How big he is internationally is difficult to grasp, but the price on his work gives a clue.  Several hundred million kroners! And it may seem as if he is more popular abroad than in his own country!

Han ble født i 1863 på Løten og døde i 1944 i Oslo.  Hans liv var preget av sykdom og død fra tidlig av. Noe man kan se i maleriene hans.  

He was born in Loten in 1863 and died in Oslo in 1944. His life was influenced by death and illnes from an early age, something you can see in his paintings.  

Jeg likte ikke Edvard Munch til å begynne med, men da jeg gikk på videregående hadde jeg en venninne som dro meg med på Munch-Museet hver gang vi var i Oslo.  I tillegg var vi på ekskursjon med dramagruppa i valgfag og da skjedde det noe med meg.  Vi hadde omvisning med en kurator som var veldig flink til å prate med oss.  Særlig Pubertet og Madonna festet seg hos meg etter dette besøket, og jeg begynte å se på hvordan han malte personer og hvordan han brukte fargene. Jeg prøvde å tegne  etter bildene også.  Idag elsker jeg å gå rundt og se på maleriene hans og legge merke til hvordan han har formet det treet, eller den skyggen.

I didn`t like Edvard Munchs paintings at first, but when I was in highschool I had a friend who dragged me into the museum whenever we where in Oslo. And on one occations I heard a curator talking about his art, and he was a gifted storyteller. Espesially "Puberty" and "Madonna" got stuck in my mind after that visit, and I started to notice how he painted people and how he used the colours. I even tried to draw them. Today I love watching how he shaped different figures and how he composed the scenes.   

Ved å se på hans malerier ble jeg feks  oppmerksom på at skuldrene til unge gutter nesten hadde en nesten oppad gående linje mens eldre menns skuldre ble dratt nedover! Slik er det jo, tyngdekraften tar over når vi kommer over en viss alder! En kan lære mye med bare å gå og se - det har jeg lært av Edvard Munch. 

By looking at his images of men I discovered that young men had this almost upward going line on their shoulders but with elderly men the line pointed more down. Oh yes, it`s gravity that pulls us downwards when we come to a certain age! We can learn much by just watching - and I have learnt a lot from Edvard Munch.  

Tilbake til bildet ``Pubertet``.  Det er et nydelig stykke arbeid.  En ung naken jente sitter på en seng og ser nesten skremt ut. Kroppen er forknytt og fargene i bildet er med på å understreke denne følelsen. Hun ser direkte på oss så vi blir umiddelbart dratt inn i hennes verden. Og så er det den store mørke skyggen bak henne. Den dominerer nesten bildet og legger seg utover mot høyre. Hva representerer den? Etter min mening er den med på å understreke usikkerheten og redselen jenta føler over hva som holder på å skje med kroppen hennes. 

Back to "Puberty"! It is a beautiful piece of artwork. A young naked girl is sitting on her bed and she looks almost frightened.  Her body seems timid and the colours strengthens this impression. She looks right at us so we are immediately pulled into her world. And there is this big dark shadow behind her. It almost dominates the picture and moves out to the right hand side. What does it represent? In my opinion it underlines the insecurity and fright that the girl feels for what is happening to her body. 

Flere har opp igjennom årene undret seg over at en ung mann som Munch kunne male en ung sårbar jente på den måten. Han må ha hatt en særlig evne til å identifisere seg med modellene sine. Det er muligens den evnen som gjorde han til en slik dyktig kunstner

People have up through the years been amazed that such a young man could paint a young and vulnerable girl like that. Edvard Munch was a young man at that time. He must have had a particular 
talent for identifying with his models. Maybe thats what made him such a brilliant painter. 





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

KAI FJELL No 48.

Harald Solberg No. 40

TAMARA DE LEMPIKA No 47