HARRIET BACKER No. 35


KVINNELIG KOLORIST

Harriet Backer er en av de store norske kunstnerne fra slutten av 1800-tallet. Som andre kunstnere på den tiden reiste hun til Tyskland for å få sin kunstutdannelse. Hun studerte i München, men  hun hadde på dette tidspunktet studert kunst i mange år.  Kvinner var da henvist til å ta privattimer hos kjente kunstnere fordi de ikke hadde adgang til kunstskolene i Norge.  I München bodde hun sammen med en annen norsk, kvinnelig kunstner som jeg kommer tilbake til, nemlig Kitty Kielland. Disse to dyktige kunstnerne bodde sammen i Paris flere år etter endt studie. I 1888 flyttet Harriet tilbake til Norge. 

Harriet Backer var tydelig inspirert av impresjonistene og hun ble kjent for sin bruk av lys og farger. Bildene hennes viser lyse vakre farger i nydelige komposisjoner og særlig "Blått interiør" fra 1883 blir fremhevet som et av hennes store verk. Der kan man se impresjonistenes påvirkning på hennes malestil.  I Norge på den tiden slo ny-romantikken igjennom men Harriet holdt på sin særegne stil selv når hun malte friluftsbilder.  

Harriet er søster til Agathe Backer Grøndahl, kjent som den første betydelige kvinnelige komponisten her i Norge.  Hun var også en dyktig pianist.   De har imidlertid åpenbart vært tøffe i tillegg til å være store kunstnere. Det kan ikke ha vært lett å være kunstner på den tiden de levde!  Begge har imidlertid i fått sin vel fortjente plass i kunsthistorien! Harriet Backer er i dag innkjøpt av alle våre store kunstmuseer og i Skandinavia nevnes hun også som en av de store malerne i vår tid! 

Maleriet jeg vil skrive om er "Barnedåp i Tanum kirke" i Bærum, fra 1892. Dette og maleriet fra Uvdal stavkirke er begge vakre eksempler på hennes koloristiske stil. Jeg har selv vært i konfirmasjon i Tanum Kirke og jeg var ganske spent da jeg gikk inn dit. Jeg hadde jo sett maleriet til Harriet Backer, men selve maleriet viser ikke mye av interiøret. Det viser de bakre benkene og inngangspartiet hvor man kan se at dåpsbarnet bæres inn. Kirken er ikke stor! Men den er vakker og særpreget! Jeg elsker de små båsene man blir henvist til når man skal sette seg. Og man kan kjenne på atmosfæren i kirken at den er gammel. Den eldste delen er fra 1100 - 1130! Her har det sittet mange mennesker opp igjennom årene! 

Maleriet viser som sagt inngangspartiet og de bakerste benkene i kirken!  Der sitter det en ung jente og en dame på bakerste benk.  Jenten snur seg og ser etter barn med følge. Inngangspartiet ligger badet i nydelig grønt lys som gir hele situasjonen et varmt og positivt inntrykk, etter min mening. De som er utenfor er malt i impresjonistisk stil noe som gir et inntrykk av mennesker i bevegelse. De er på vei inn i kirken, som venter på dem.  Det er et vakkert og positivt bilde som jeg blir blid av å se på.  






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

KAI FJELL No 48.

Harald Solberg No. 40

TAMARA DE LEMPIKA No 47