Harald Solberg No. 40
VAKKERT OG MYSTISK.
Harald Sohlberg hørte også til ny-romantikken og hadde dette spesielle blikket for farger og detaljer i naturen som jeg liker. Han hadde så mange vakre og fantastiske malerier at jeg har problemer med å velge ett, men det kommer jeg tilbake til.
Han ble født i Kristiania (nå Oslo) i 1869, og startet tidlig å tegne og male, og begynte på Den Kongelige Kunst- og Håndverkskolen i 1885. Han tok timer hos en del av de kjente, norske kunstnerne i tiden fra 1890 til 1894, som feks Harriet Backer og Eilif Pettersen ifølge Store Norske Leksikon. Han debuterte på Statens Kunstutstilling i 1894 med maleriet "Natteglød" som klart viste hans tilhørighet i nyromantikken, og bildet ble til og med innkjøpt av Nasjonalgalleriet.
Dette maleriets oppbygning går igjen i flere av hans malerier! I fronten ser man trær som står i klar silhuett til bakgrunnen, hvor landskapet brer seg ut og blir mer diffust jo lenger unna man ser! Fargene han la inn i bakgrunnen viser hvor nydelig naturen kan være til tider.
Han bodde en periode i Røros og malte noen utrolig vakre bilder fra denne særegne byen, som siden 1980 har vært et verdensarv sted. Vakre, gamle hus i fantastiske farger har han festet til lerretet og udødeliggjort.
Det er ikke noen av disse maleriene jeg har valgt selv om jeg er veldig glad i flere av dem. "Vinternatt i Rondane" er maleriet jeg vil gå nærmere inn på av flere årsaker. Det blir regnet som ett av hovedverkene i nyromantikken da det rommer alt den stod for. Harald Sohlberg fikk etter sigende ideen til motivet allerede i 1899 da han besøkte Rondane for første gang, men greidde ikke å ferdigstille det før i 1914.
En annen grunn til at jeg valgte dette bildet er at komposisjonen er typisk han med stiliserte trær i forgrunnen, med fantastisk natur og farger i bakgrunnen. Jeg elsker de nakne greinene på trærne som tegnes klart mot bakgrunnen. Blåfargen er med på å understreke fjellene i bakgrunnen og en får inntrykk av at det er måneskinn selv om en ikke ser månen, og alle som har gått tur i måneskinn om vinteren vet hvor usigelig vakkert det er. Det er noe mystisk og åndelig over hele atmosfæren i maleriet, og Sohlberg selv malte inn et kors i den høyeste toppen til høyre i maleriet. Det er ikke lett å se, men det står der rett under toppen!
Tommy Sørbøe skriver i boken "Norske malerier" at bildet er et andaktsbilde for det moderne mennesket, som ikke nødvendigvis tilber kirkens Gud, men som søker sin religiøse erfaring i naturen. God sagt! Jeg kjenner meg godt igjen i den beskrivelsen.
Flott😄
SvarSlett