KITTY KIELLAND No. 39

NYROMANTIKKER  ELLER REALIST?


Kitty Kielland ble nevnt i en tidligere blogg om Harriet Backer, og som Harriet var Kitty en av de store norske malerne i perioden 1880 til 1914.  

Kitty Kielland var født og oppvokst i Stavanger og hun var blant annet kjent for sine malerier av den særegne naturen på Jæren. Maleriet "Torvmyr på Jæren" fra 1880 er et godt eksempel på det. Hun var en landskapsmaler, og hun ønsket å fremstille naturen vakker samtidig som den skulle vise liv og sannhet.  Hun er beskrevet som realistisk maler men også som den som innledet nyromantikken her i Norge. Det er særlig maleriet "Sommernatt" fra 1886 som blir trukket frem i denne sammenhengen. 

Kitty`s oppvekst var preget av kunst og kultur og hun var, som Harriet Backer, søster til en annen viktig kunstner på den tiden. Broren hennes var den kjente forfatteren Aleksander Kielland. Hun tegnet og malte i tidlig alder og etter å ha truffet Hans Gude i 1872, ble hun elev hos han i Karlsruhe, ettersom kvinner på den tiden ikke hadde adgang til kunstakademiene. Hun reiste imidlertid til Munchen etter noen år, og der traff hun blant annet Harriet Backer. De to kvinnene bodde sammen og tok privattimer hos andre kunstnere.  

I 1879 reiste hun til Paris for å studere landskapsmalerier og også der bodde hun sammen med Harriet Backer. Kitty ble elev hos landskapsmaleren Pelose,  som ifølge Store norske leksikon påvirket hennes malestil i den grad at hun endret sin måte å male på.  Hun studerte hos ham fram til 1885, men ble værende i Paris helt til 1889, bare avbrutt av korte reiser tilbake til Norge.  Fra Paris flyttet hun tilbake til hjemlandet. 

I Norge var hun en  del av miljøet rundt Skredsvigs gård på Fleskum i Bærum,  og det var her hun malte maleriet "Sommernatt".  Dette maleriet ble i 1889 stilt ut på en utstilling i Paris, og det var etter dette at hun reiste tilbake til Norge og bosatte seg i Sandvika i Bærum. 

Nyromantikken stod for subjektive følelser, opplevelser og fantasi, og personlig synes jeg dette bildet er nettopp det.  Andre har beskrevet det som mer realistisk ettersom sommernatten ofte gir dette litt trolske uttrykket.  Man står fritt til å beskrive maleriet som en vil. Det gjør ikke maleriet mindre vakkert uansett hva man kaller det. 

Jeg liker den trolske stemningen i bildet og det setter fantasien i spill hos meg.  Hva skjuler seg under den blanke overflaten? Det stille skogstjernet er mørkt og mystisk og har uante dybder! Og jeg tenker at hadde det vært meg som rodde i den lille båten, så hadde jeg rodd fort for å komme meg i land snarest mulig! Åsene rundt og de mørke skyggene som skapes er med på å understreke det skumle, mystiske og vakre. Og så står de så vakkert i kontrast til den lyse himmelen!






Kommentarer

  1. Får lyst til å se mer av Kitty Kielland sine bilder nå!

    SvarSlett
  2. Hei, Ann Britt. Fascinerende å lese om den kjente malerkolonien på Fleskum sommeren 1886. Kitty Kiellands bilde «Sommernatt» fra 1886 er et karakteristisk bilde fra Fleskumsommeren. Takk for inspirerende blogg
    https://www.kunstgunst.net/wordpress/rogalandskunstnere/

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du leser bloggen min og at du kommenterer. Mange leser men få kommenterer. Jeg synes det er veldig interessant å høre hvordan folk opplever kunst.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

KAI FJELL No 48.

Harald Solberg No. 40

TAMARA DE LEMPIKA No 47