TAMARA DE LEMPIKA No 47

 ART DECO PERSONLIG 


Tamara de Lempika er en kunstner som de fleste har sett bilder av, men hennes liv og kunstnerskap vet de fleste av oss muligens ikke så mye om.  Hun er en av kvinnene som er nevnt i boken "50 women artists you should know", en bok jeg ofte refererer til.  Hun er en kunstner som malte i Art Deco-stil.  Så lett og elegant og nesten litt dekadent, synes jeg. 

Jeg har ikke funnet så mye om hennes bakgrunn, men hun ble født i Warszawa i 1898.  16 år gammel flyttet hun til sin tante i St. Petersburg i Russland. Der traff hun Tadeusz Lempiki som hun giftet seg med.  I 1918 flyktet de til Paris, pga den russiske revolusjon, og der begynte hun  å studere kunst.  Der ble hun kjent med Art Deco stilen, og den må ha truffet henne rett i hjertet for hun utviklet raskt den stilen hun har blitt så kjent for. 

Art Deco-stilen var kanskje først og fremst tydelig innen arkitektur og design.  Som tittelen sier så var den dekorativ.  Den hadde røtter fra Art Nouveau, men var også inspirert av abstrakt kunst.  Den var stilig og luksuriøs og slo av en eller annen grunn, ikke helt an her i Norge.  

Hun gjorde  raskt stor suksess.  Hennes malerier av vakre, frigjorte og stilfulle damer ble populære og hun holdt en god del utstillinger rundt om i Europa og USA.  Det var, den gang, bilder for de rike og berømte, for kvinner ellers i verden var ikke så frigjorte og selvstendige som modellene i Tamaras kunst.  Men bildene viste de nye idealene for kvinner på den tiden, og jeg synes hun er viktig å ta med av den grunn. Nye kvinne-idealer var på vei, og det vises også i kunsten.   

Hun ble etter hvert skilt fra Tadeusz Lempiki og giftet seg med Baron Raoul Kuffner.  De flyttet til USA i 1939 og bosatte seg i Beverly Hills.  Tamara fortsatte å male portretter, stilleben og abstrakte malerier på dette tidspunkt, men art deco-stilen gikk av moten etter 2 verdenskrig.  Hun flyttet til Mexico i 1974 og døde der i 1980.  

Bildet jeg har valgt er ikonisk! Gjennom de siste 10-årene har det ofte blitt  reprodusert og er svært berømt.  Det skal vise Tamara i sin Bugatti, men portrettlikheten er ikke der.  Det er mer et symbol på tiden og kvinnetypen. Her er en dame som tar for seg med begge hender! 

  



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

KAI FJELL No 48.

Harald Solberg No. 40